پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۶

روز چهارشنبه، دلار و سکه به حملات تروریستی اعتنایی نکردند تا دامنه نوسانات نسبت به روزهای پیشین تغییر زیادی نکند. در پنجمین روز هفته، شاخص بازار ارز با ۶ تومان افزایش به قیمت ۳هزار و ۷۳۵ تومان و سکه با تنها هزار تومان افزایش به بهای یک میلیون و ۲۰۷ هزار تومان رسید. نوسانات محدود در حالی رخ داد که تعداد زیادی از معامله‌گران انتظار داشتند، این حملات اثرات روانی بیشتری در بازارها داشته باشد و افزایش تقاضای احتیاطی قیمت‌ها را با نوسان بیشتری مواجه کند. با این حال، آنچه مسلم بود، فضای بازار تهران نسبتا عادی بود و داد و ستدهای معامله‌گران مانند روزهای پیشین در جریان بود.

به گزارش اقتصادنیوز ، روز چهارشنبه، بازار ارز از همان ابتدای روز تحت‌تاثیر اخبار مربوط به حوادث تروریستی تهران قرار گرفت. در پنجمین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 730 تومان آغاز کرد که یک تومان بالاتر از روز سه‌شنبه بود. تا ساعت یک بعدازظهر قیمت دلار تا رقم 3 هزار و 737 تومان بالا رفت، ولی پس از آن روند افزایشی  تقریبا متوقف شد و قیمت روی نقطه 3 هزار و 735 تومان به کار خود پایان داد. قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌ها نیز چندان جابه جا نشد و بیشتر در همان محدوده 3 هزار و 730 تومان قرار داشت.

واکنش محدود بازار ارز در شرایطی رخ داد که معامله‌گران پیش از این معمولا به اخبار و اتفاقات سیاسی و امنیتی واکنش روانی بیشتری نشان می‌دادند. حتی در چنین شرایطی، نوسان‌گیران سعی می‌کردند با برجسته کردن جو روانی اقدام به نوسانگیری کنند؛ ولی روز چهارشنبه، روز متفاوتی بود. در این روز، دامنه نوسان قیمت دلار حتی دو رقمی نشد و در بازه 3 هزار و 730 تا 3 هزار و 738 تومان حرکت کرد.
 

حاشیه‌های دلار

به گفته فعالان، بخشی از معامله‌گران در حاشیه بازار بیشتر در حال گفت‌وگو و گمانه‌زنی پیرامون حادثه بودند؛ دسته‌ای دیگر درباره وضعیت تیراندازی‌های مجلس صحبت می‌کردند و اخبار لحظه‌ای را با یکدیگر به اشتراک می‌گذاشتند. در این میان، شایعه‌هایی نیز در بازار جریان پیدا می‌کرد که فضا را تحت‌تاثیر قرار می‌داد. عده‌ای از شنیدن این اخبار شوکه، گروهی وحشت زده و تعدادی خشمگین می‌شدند. با وجود این، جریان عادی داد و ستدها مانند روزهای گذشته در بازار وجود داشت و خرید و فروش‌های ارزی در میدان روبه‌روی پاساژ افشار در جریان بود. در این میان، نوسانات در بخش معاملات فردایی بیشتر بود.

بخشی از معامله‌گران عنوان کردند، تقاضا در بخش نقدی بازار زیاد نیست و همین موضوع موجب شده است که قیمت دلار نوسان چندانی را تجربه نکند.

 این در حالی بود که عده دیگری باور داشتند عرضه مناسب بازارساز موجب شده است که شاخص ارزی به نوسان تک‌رقمی ادامه دهد و تحت‌تاثیر حوادث تروریستی قرار نگیرد. گروهی عنوان می‌کردند، واکنش محدود دلار به این اتفاقات نشان‌دهنده آن است که این ارز توان و کشش زیادی برای بالا رفتن ندارد. این عده باور داشتند، چنین اتفاقاتی در مناطق دیگر جهان معمولا در بازارها واکنش‌های بیشتری به همراه دارد. نکته جالب دیگر آن بود که روز چهارشنبه، ارزش دلار در مناطق مرزی بالاتر رفت و این موضوع نیز قیمت دلار را تحریک می‌کرد. همزمان نرخ حواله درهم نیز در مسیر افزایشی قرار گرفت. با این وجود، تمام عوامل روز چهارشنبه تنها منجر به رشد 6 تومانی شدند.

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.