دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶

سلول 20 تومانی

در دومین روز هفته، دلار و سکه تمام بهار آزادی همزمان در مسیر کاهشی قرار گرفتند. شاخص بازار ارز که در اولین روز هفته با 4 تومان افت به قیمت 3هزار و 736 تومان رسیده بود، روز یکشنبه 6 تومان افت دیگر را تجربه کرد و روی قیمت 3 هزار و 730 تومان قرار گرفت. به گفته فعالان، در مقاطعی از دومین روز هفته، قیمت دلار وارد نقاط انتهایی محدوده 3هزار و 720 تومان شد، ولی معامله‌گران با افزایش خریدهای خود در برابر این اتفاق مقاومت کردند تا این ارز به محدوده 3هزار و 730 تومان بازگردد. این اتفاق موجب شد که دلار برای نهمین روز متوالی در دامنه 3 هزار و 730 تا 3 هزار و 750 تومان زندانی بماند. به گفته شماری از حاضران در بازار یکی از مهم ترین عللی که منجر به حبس دلار در دامنه 20 تومانی شده است، مدیریت مناسب سیاست‌گذار ارزی است. به باور این دسته، بازیگران بازارساز با عرضه ارز متناسب با نیاز بازار نوسانات قیمت دلار را مدیریت کرده‌اند.
 


 

از سوی دیگر، عامل افزایشی خاصی پس ازاعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در بازار حضور نداشته است. نرخ حواله درهم به‌عنوان یکی از متغیرهای اثرگذار بر قیمت دلار در 9 روز گذشته نوسان خاصی نداشت و همزمان ارزش دلار در کشورهای همسایه نیز تغییر چندانی را به ثبت نرساند. به‌عنوان مثال، روز یکشنبه نرخ حواله درهم بیشتر تمایل به افت داشت و در نهایت نیز با قیمت هزار و 24تومان به کار خود پایان داد که 2تومان کمتر از قیمت بسته شده روز شنبه بود. در هفتمین روز خردادماه، شاخص ارزی در کشورهای همسایه و از جمله در منطقه سلیمانیه عراق و هرات افغانستان نیز نوسان چندانی نداشت. به این ترتیب، قیمت دلار در بازار داخلی از طریق بازارهای همسایه تحریک نشد. از سوی دیگر، احتیاط نیز در معاملات پاساژ افشار بالا بود تا از سوی متغیرهای داخلی نیز قیمت دلار در معرض نوسان قرار نگیرد. همسو با افت قیمت دلار، در دومین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی در مسیر کاهشی قرار گرفت و با هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 205هزار تومان رسید.

افت قیمت فلز گرانبهای داخلی در شرایطی صورت گرفت که در اولین روز هفته با رشد 4 هزار تومانی و رسیدن به قیمت یک میلیون و 206 هزار تومان از کف 17 روزه بالا آمده بود. به گفته فعالان، در روزی که بازارهای جهانی تعطیل بود و قیمت اونس روی عدد هزار و 267 دلار ثابث باقی مانده بود، این افت قیمت دلار بود که زمینه‌ساز افت بهای سکه شد. البته معامله‌گران به‌طور سنتی انتظار دارند، با آغاز ماه رمضان تقاضا در بازار طلا به‌طور کاملی افت کند.

 

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.