شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶

یکی از اصلی ترین مطالبات بخش خصوصی از دولت به حصول ارز تک نرخی معطوف می شود،امری که به اعتقاد برخی کارشناسان اقتصادی تحقق یکباره آن پیامدهای منفیِ خاص خود را به همراه دارد.

به گزارش صبحانه، تک نرخی شدن ارز از موضوعاتی است که سالهاست بر ضرورت آن تاکید می شود،اما همچنان زمان تحقق این امر در هاله ای از ابهام قرار دارد. به واقع،یکی از مطالبات اصلی بخش خصوصی از دولت دوازدهم،معطوف به حصول ارز تک نرخی می شود، امری که بسیاری از صاحب نظر ان اقتصادی نیز بر آن صِحِه می گذارند.

البته در این میان،هستند کارشناسانی که اعتقاد دارند تک نرخی شدن ارز بصورت یکباره و آنی می تواند با پیامدهای منفی و مخربی همراه شود و می طلبد دستور کار فوق بصورت تدریجی و گام به گام عملیاتی شود.
 

ارز-تک نرخی
 

تا زمانی که ارز مورد نیاز پیش بینی  و تامین نشود،تک نرخی شدن معقولانه نخواهد بود

 سعید ناظری،محقق و پژوهشگر اقتصادی،در گفت و گو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه ،با اشاره به منطقی بودن تک نرخی شدن ارز و لزوم آن برای پیشرفت هر چه بیشتر اقتصاد کشور،عنوان کرد:علیرغم تاکیدی که بر سازنده بودن این امر دارم،اما نباید از نظر دور داشت که حصول و تحقق چنین سیاستی زمانی موثر و کارآمد خواهد بود که ارز مورد نیاز کشور به نحو مطلوبی تامین شده باشد و به تعبیری تمامی پیش نیازهای لازم در این خصوص مد نظر قرار گیرد.

وی افزود:به واقع،امکان ظهور و بروز برخی از شوک های اقتصادی با تک نرخی شدن ارز غیر ممکن نخواهد بود ودر چنین شرایطی باید ساز و کاری لحاظ شود که بواسطه آن در صورت عملیاتی شدن چنین طرحی بتوان بدون هیچگونه کاستی و نارسایی،ارز مورد نیاز را تامین کرد،در غیر اینصورت کنترل پیامدهای احتمالی ارز تک نرخی در مراحل اولیه،سخت و دشوار خواهد بود.
 

حرکت به سمت ارز تک نرخی باید تدریجی و آهسته پیش رود

رضا چاووشی،محقق و پژوهشگر اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه ،با اشاره به ضرورت تک نرخی شدن ارز عنوان کرد:با وجود ضرورت و لزومی که در این خصوص احساس می شود،اما این به معنای انتحاری عمل کردن برای تحقق آن نمی باشد.

وی افزود:اقتصاد کشور در شرایطی نیست که با شوک مواجه شود،تک نرخی شدن ارز بدون داشتن پشتوانه لازم،معقولانه به نظر نمی رسد.

محقق و پژوهشگر اقتصادی عنوان کرد:به اعتقاد بنده،تک نرخی شدن ارز باید آرام آرام مدیریت شود و قطعا با این حرکت آرام و پیوسته می توان دو نرخ موجود در بازار را به تدریج با یکدیگر یکسان و همسان ساخت،بدون اینکه شاهد بروز شوک آنچنانی به اقتصاد کشور باشیم.

 
 

 

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.