سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲

استراتژیست‌های بازار بر این باورند که به منظور سرمایه‌گذاری در دنیای مملوء از عدم اطمینان و تضعیف جایگاه دلار، دلایل زیادی برای گرایش به سمت طلا وجود دارد.

به گزارش«کیتکونیوز» برخی استراتژیست‌های بازار معتقدند در دنیای پر از عدم اطمینان امروز و در روزگاری که وضعیت ذخیره‌ی ارزی دلار آمریکا تضعیف شده است، سرمایه‌گذاران باید نگاه ویژه‌ای به طلا داشته باشند.

رابرت مینتر، مدیر استراتژی سرمایه‌گذاری ETF، در مصاحبه‌ی اخیر با کیتکو نیوز به پنج دلیل اشاره کرد که چرا سرمایه‌گذاران باید امسال طلا را بیشتر دوست داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه «هرگز نباید جای طلا در پرتفوی کسی خالی باشد» خاطرنشان کرد: «با شتاب فعلی طلا، رسیدن دوباره‌ی قیمت‌ها به رکوردهای بی‌سابقه فقط مسئله‌ی زمان است.

آنچه این روند صعودی را برای فلز گرانبها رقم می‌زند انتظارات بازار مبنی بر آن است که فدرال رزرو تا قبل از نیمه‌ی دوم سال جاری به سیاست پولی تهاجمی خود پایان دهد

در حال حاضر، بازارها شاهد اجرای آخرین افزایش ۲۵ واحد پایه توسط فدرال رزرو در ماه مه و کاهش احتمالی نرخ بهره تا تابستان هستند. به بیان مینتر، این دوره‌های گذار، از نظر تاریخی برای طلا، بسیار صعودی بوده است.

وی در این باره افزود: «زمانی که نرخ بهره‌ی فدرال رزرو در سال ۲۰۰۰ متوقف شد، طلا ۵۵ درصد افزایش یافت، و زمانی که در سال ۲۰۰۶ این اتفاق رخ داد، طلا افزایش ۲۳۰ درصدی را تجربه کرد و همینطور با بروز توقف نرخ بهره در سال ۲۰۰۸، طلا ۷۰ درصد افزایش را به ثبت رساند.

مینتر بر این باور است که با توجه به اینکه فدرال رزرو به پایان چرخه‌ی انقباض خود نزدیک شده است، مهار تورم بعید به نظر می‌رسد؛ و این بدان معناست که نرخ‌های بهره‌ی واقعی، پایین می‌مانند و فضای جذابی برای طلا ایجاد می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد که بازارها در طول این گذار سیاست پولی، بسیار بی‌ثبات خواهند بود، البته طلا می‌تواند به عنوان یک لنگر عمل کند و تا حدی ثبات را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان بیاورد.

مینتر همچنین با اشاره به اینکه «فقط سرمایه‌گذاران در برابر عدم اطمینان بازار و تورم، به دنبال محافظت نیستند» افزود: «بانک‌های مرکزی اشتهای سیری‌ناپذیری برای طلا دارند، به طوری که سال گذشته، ۱۱۳۶ تن طلا خریداری کردند.

از آغاز سال جاری تاکنون نیز، بانک‌های مرکزی ۱۲۵ تن طلا خریداری کرده‌اند که در واقع، قوی‌ترین شروع یک سال در بیش از یک دهه‌ی گذشته است

به علاوه، مینتر که انتظار ندارد این روند به این زودی‌ها پایان یابد، اظهار داشت: تقاضای بانک مرکزی در حال ایجاد ارزش قابل توجهی در بازار است.

از آنجا که طلا همچنان ابزاری جذاب برای تنوع در برابر دلار آمریکا است، بانک‌های مرکزی نیز طلا را خریداری می‌کنند.

این استراتژیست همچنین با تأکید بر داغ‌شدن داستان دلارزدایی در هفته‌های اخیر ابراز داشت: اگر واقعاً می‌خواهید دلار را جایگزین کنید، برخی از عوامل کلیدی مانند نقدینگی عظیم را از دست می‌دهید. اما این را به خاطر داشته باشید که طلا می‌تواند بسیاری از نیازها را در دنیای مالی برطرف کند.

 

منبع: بنکر
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.