آیا رشد بیشتر در انتظار طلا است؟

یکشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۲

گرچه فلز گرانبها به طور قابل توجهی رشد یافته است، اما از آنجا که به نظر می‌رسد کاهش احتمالات برای تعدیل نرخ بهره توسط فدرال رزرو، تداوم روند رشد طلا را محدود می‌کند، چشم‌انداز آن در کوتاه‌مدت صعودی نشده است.

با تمام این‌ها، چشم‌انداز تورم در ایالات متحده همچنان نامعلوم است. البته رشد قیمت‌ها به تدریج کاهش می‌یابد.

با این حال، داده‌های اخیر حاکی از آن است که اقتصاد هنوز به ویژه به دلیل هزینه‌های قوی خانوار، قدرتمند باقی مانده است.

پرواضح است که این امر نه‌تنها بر فشارهای تورمی می‌افزاید، بلکه این احتمال را نیز افزایش می‌دهد که فدرال رزرو قصد دارد برای مدت طولانی‌تری، موضع سیاست پولی محدودکننده را حفظ کند.

در همین راستا، انتظار می‌رود فدرال رزرو برای چهارمین بار متوالی در نشست سیاست پولی در ۳۱ ژانویه، نرخ‌های بهره را در محدوده ۵.۲۵درصد الی ۵.۵۰درصد و بدون تغییر نگه دارد.

به علاوه، تمرکز فعالان بازار بر روی این موضع قرار دارد که اظهارات فدرال رزرو تا چه حدی با سه نرخ بهره‌ی مورد انتظار در هفت جلسه‌ی سیاست‌گذاری باقی‌مانده در سال ۲۰۲۴ مطابقت دارد.

در عین حال، پس از اظهار نظر آستن گولسبی، رئیس بانک فدرال شیکاگو، شاخص دلار آمریکا (DXY) تحرکی نسبی را به تصویر کشید.

گفتنی است سیاستگذار فدرال رزرو تصریح کرد در صورت تداوم پیشرفت تورم، نرخ‌های سیاستی باید تعدیل شود.

گولسبی همچنین هشدار داد که کاهش بیشتر در تورم مسکن برای کاهش مستمر فشار قیمت‌ها ضروری است و در صورت معکوس‌شدن روند تورم، افزایش نرخ‌ها اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

در کنار این مقام فدرال رزرو، رافائل بوستیک، رئیس بانک فدرال رزرو آتلانتا، روز پنج‌شنبه، ضمن حمایت از کاهش نرخ بهره، زمان این کار را پس از نیمه‌ی اول سال جاری و منوط به رسیدن تورم به هدف ۲ درصدی بانک مرکزی اعلام کرد.

علاوه بر آن، با توجه به اینکه پیشرفت در دستیابی به ثبات قیمت‌ها می‌تواند کاهش یابد، بوستیک در مورد کاهش زودهنگام نرخ بهره هشدار داد.

البته نباید این موضوع را فراموش کرد که کاهش زودهنگام نرخ بهره می‌تواند از یک سو بر افزایش تقاضای خرده‌فروشی بیفزاید و از سوی دیگر، تلاش‌های انجام‌شده برای کاهش فشار قیمت‌ها را از بین ببرد.

بوستیک در سال جاری دو کاهش نرخ بهره را تایید کرد که با پیش‌بینی‌های فدرال رزرو برای سه کاهش نرخ، تفاوت داشت.

منبع: بنکر
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.