افزایش نرخ طلا تا کجا ادامه دارد؟

سه شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱

سایت «اف ایکس استریت» در یادداشتی با مروری بر رویدادهای فلزات گرانبها در هفتۀ پیش چشم انداز آتی فلز زرد امن را اینگونه پیش بینی کرد قیمت طلا به دنبال صعود قاطع روز جمعه، هفتۀ جدید را با روند صعودی آغاز کرد و در روزهای دوشنبه و سه شنبه در محدودۀ مثبت بسته شد. به گزارش بنکر پس از سکوت نسبتاً پایدار در روز چهارشنبه، طلا مجدداً قدرت خود را به دست آورد و برای اولین بار در هفت ماه اخیر در پایان هفته به بالای ۲۹۰۰ دلار صعود کرد و بدین ترتیب چهارمین هفتۀ متوالی را در محدودۀ مثبت به اتمام رساند.

در بحبوحۀ عدم انتشار داده های کلان سطح بالا از ایالات متحده، درک ریسک و عملکرد بازدهی اوراق قرضدی خزانه داری ایالات متحده می تواند حرکت این جفت ارز را در هفتۀ آینده تحریک کند.

 

 

 

هفته گذشته چه رویدادهایی چه اتفاقی افتاد؟ پس از آنکه داده های ایالات متحده نشان داد که تورم دستمزد و تورم قیمت در ایالات متحده در ماه دسامبر کاهش یافته است، شرط های تندروانه پیرامون سیاست فدرال رزرو در آغاز هفته بر بازارهای مالی تسلط یافتند. با کاهش بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه داری ایالات متحده تا میزان ۳/۵ درصد در روز دوشنبه، طلا با همبستگی معکوس موفق به افزایش سود روز جمعه شد.

اگرچه سیاست گذاران فدرال رزرو تلاش کردند تا در برابر انتظارات برای چرخش سیاست فدرال رزرو عقب نشینی کنند جریانهای ریسک بر بازارهای مالی روز سه شنبه مسلط شدند. از طرفی، دلار آمریکا برای یافتن تقاضا با مشکل مواجه شد و به طلا اجازه داد تا به رشد خود ادامه دهد، در غیاب انتشار داده های با تاثیر بالا در روز چهارشنبه، سرمایه گذاران در آستانۀ انتشار آمار تورم مورد انتظار ایالات متحده در روز پنج شنبه، از انجام شرط بندی های بزرگ خودداری کردند.

ادارۀ آمار کار ایالات متحده گزارش داد که شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در دسامبر از ۷/۱ درصد در نوامبر به ۶/۵ درصد به صورت سالانه کاهش یافته است که البته مطابق با انتظارات بازار است. CPI به طور ماهانه ۰/۱ درصد کاهش یافت. علاوه براین، CPI ،اصلی که قیمتهای مواد غذایی و انرژی را در نظر نمی گیرد در ماه نوامبر ۰/۳ درصد افزایش یافت، اما نرخ سالانۀ آن به ۵/۷ درصد کاهش یافت تحت یک واکنش اولیه دلار آمریکا تحت فشار شدید فروش قرار گرفت و قیمت طلا در روز پنج شنبه، برای اولین بار از ماه می از ۱۹۰۰ دلار فراتر رفت. در عین حال، پاتریک هارگر، رئیس فدرال رزرو فیلادلفیا و رافائل بوستیک، رئیس فدرال رزرو آتلانتا، هر دو حمایت خود را از افزایش ۳۵ واحدی (bps) نرخ بهره بانک مرکزی در اوایل فوریه ابراز کردند و انتظارات مبنی بر کاهش سرعت نرخ را افزایش دادند.

 

 

 

 

سرعت افزایش نرخ بهره : با وجود ارقام CPI و اظهارنظرهای فدرال رزرو احتمال افزایش ۲۵ واحدی نرخ بهره فدرال رزرو به بالای ۹۰ درصد رسید و بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا برای اولین بار در سه هفتۀ گذشته به زیر ۳/۵ درصد تنزل یافت و در نیمۀ دوم هفته به افزایش نرخ طلا دامن زد.

پیش از پایان هفته، دانشگاه میشیگان (UOM) گزارش داد که شاخص اعتماد مصرف کننده در اوایل ژانویه از ۵۹/۷ در دسامبربه ۶۴/۴ افزایش یافت. Uom در نشریۀ خود خاطر نشان کرد: «انتظارات تورمی سال آینده برای چهارمین ماه متوالی کاهش یافته و از ۴/۴ درصد در دسامبر به ۴/۰ درصد در ژانویه رسیده است». با این گزارش که راه را برای بهبود بازده اوراق قرضه آمریکا بسته است، طلا جایگاه خود را حفظ کرد و در نهایت به رشد هفتگی نزدیک به ۴ درصد رسید.

علاوه بر اینها، در هفتۀ آینده سرمایه گذاران به ارقام سود سۀ ماهه چهارم نیز توجه خواهند کرد. مورگان استنلی گلدمن ساکس و نتفلیکس از جمله شرکت هایی هستند که هفتۀ آینده درآمد خود را گزارش خواهند کرد. در طول ساعات معاملاتی آمریکا، عملکرد شاخصهای اصلی وال استریت می تواند سرنخی جهت دار برای طلا ارائه دهد.

گفتنی است که بهبود حال و هوای بازار احتمالا به این جفت کمک میکند تا جایگاه خود را حفظ کند و بالعکس. شایان ذکر است که ۳/۴ درصد به عنوان حمایت کلیدی برای بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه داری ایالات متحده تلقی میشود. بازدهی ۱۰ ساله پس از آزمایش آن سطح در اوایل دسامبر، بازگشتی قوی داشت. حرکتی مشابه آن میتواند باعث اصلاح نزولی قیمت طلا شود. از طرف دیگر، افت زیر ۳/۴ درصد احتمالشراه را برای کاهش طولانی مدت بازدهی باز میکند و باعث افزایش طلا خواهد شد.

 

 

  در انتظار چه رویدادهایی برای هفتۀ بعد باشیم؟

  در روز سه شنبه ، داده های تولید ناخالص داخلی (GDP) از چین برای سه ماهۀ چهارم در کنار ارقام خرده فروشی و تولید صنعتی دسامبر،   توسط فعالان بازار به دقت ارزیابی خواهد شد. عملکرد اقتصادی بهتر از حد انتظار در چین، بزرگترین مصرف کنندهی طلای جهان میتواند      مسیر صعودی طلا را هموارتر کند. از سوی دیگر، تأثیر منفی بالقوه انتشار ناامیدکنندۀ تولید ناخالص داخلی که احتمالا با توجه به افزایش     تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در دسامبر وجود دارد، باید کوتاه مدت باقی بماند. دفتر اقتصادی ایالات متحده در روز چهارشنبه شامل خرده     فروشی در دسامبر خواهد بود. از آنجایی که این دادهها برای تغییرات قیمت تعدیل نشده اند، بعید است که تأثیر قابل توجهی بر احساسات   ریسک  یا ارزش دلار آمریکا داشته باشند.

چشم انداز تکنیکال قیمت طلا

چشم انداز تکنیکال کوتاه مدت طلا به شرایط خرید اشباع اشاره می کند؛ از آنجا که این جفت ارز کمی بالاتر از کانال رگرسیون صعودی از اوایل نوامبر قرار میگیرد و شاخص قدرت نسبی روزانه (RSI) بالای ۷۰ حفظ میشود، بنابراین، قیمت طلا می تواند قبل از تمدید روند صعودی یک اصلاح تکنیکال انجام دهد. در جهت نزولی در ۱۸۸۰ دلار (فیبوناچی ۶۱/۸٪ اصلاح آخرین روند نزولی، نقطۀ میانی کانال صعودی به عنوان حمایت اولیه، جلوتر از ۱۸۶۰ دلار حد پایین کانال صعودی قرار می گیرد.

در صورتی که پشتیبانی دوم شکست بخورد طلا میتواند به مسیر خود به سمت ۸۳۰ دلار ادامه دهد، جایی که میانگین متحرک ساده ۳۰ روزه قرار دارد. چنانچه قیمت طلا در بالای ۱۹۰۰ دلار تثبیت شود و آن سطح را به عنوان حمایت تایید کند میتواند به ترتیب سطوح ۱۹.۳۰ دلار ۱۹۴۰ دلار و ۴۶۰ دلار را هدف قرار دهد که همه سطوح ثابت از ماه آوریل ۴۰۳۳ هستند.

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.