پنجشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱
سایت «کریپتومود» در یادداشتی تحلیلی به مقایسه و ارزیابی دو دارایی کلیدی طلا و کریپتو پرداخت و دربارهی مزایا و معایب سرمایه گذاری در هر کدام از آن دو، اینگونه نوشت: این روزها گزینه های زیادی برای سرمایه گذاران وجود دارد، اما دو مورد از محبوب ترین گزینهها، فلزات گرانبها و ارزهای دیجیتال هستند. حال باید دید کدام یک سرمایه گذاری بهتری است؟
در اینجا به برخی ملاحظات کلیدی نگاهی می اندازیم که می تواند در تصمیم گیری کمکی برای شما باشد.
 
 
تغییر قیمت و میزان نوسان
این اولین چیزی است که هر زمان که تصمیم مالی بزرگی می گیرید باید به آن توجه کنید. بازارهای کریپتو بسیار نوسانی هستند و قیمتها هرچند دقیقه یا حتی چند ثانیه یکبار به شدت تغییر می کنند. به عنوان مثال، بیت کوین به دلیل نوسانات خود معروف شده است، بنابراین لازم است که بدانید نوسان میتواند برسرمایه گذاریهای شما تأثیر بگذارد. از سوی دیگر، فلزات گرانبها مانند طلا و نقره نسبت به بازارهای کریپتو پایدارتر هستند و آنها را به گزینه ای امن برای سرمایه گذارانی تبدیل می کنند که نمیخواهند ریسک زیادی را متحمل شوند. وقتی نوبت به نوسانات میرسد سرمایه گذاران باید سطح راحتی خود را در نظر بگیرند و تعیین کنند که کدام دارایی برای نیازهای فردی آنها مناسب تر است.
ارتقای قیمت در آینده
همیشه به میزان احتمال افزایش یا ترقی سرمایۀ خود در آینده توجه داشته باشید. هنگامی که به فلزات گرانبها و ارزهای دیجیتال نگاه میکنیم ارزش گذاری در آینده یک عامل مهم و کلیدی است که باید در نظر گرفته شود. فلزات گرانبها مانند طلا و نقره قرنها به عنوان سرمایه گذاری مورد استفاده قرار گرفته اند و اغلب به عنوان پناهگاههای امن در زمانی که بازارها بی ثبات می شوند مدنظر هستند.
از آنجایی که این فلزات منابع محدودی ،هستند افزایش ارزش آنها در آینده ناشی از کمبود و تقاضا است که هر دو میتوانند تحت تأثیر شرایط اقتصادی جهانی قرار گیرند. با این حال به دلیل این واقعیت که نمی توان آنها را به راحتی دستکاری کرد نسبت به سایر سرمایه گذاری ها پایدارتر باقی میمانند. از سوی دیگر، کریپتوها، ارزهای دیجیتالی هستند که توسط دولتها یا بانکهای مرکزی پشتیبانی نمی شوند ارتقای قیمت کریپتو تا حد زیادی به نرخ پذیرش آن دربین کاربران و سرمایه گذاران نهادی بستگی دارد. با توجه به این واقعیت که ارزهای دیجیتال بسیار نوسانی و هنوز نسبتاً جدید هستند، پیش بینی افزایش ارزش آنها در آینده دشوار است.
قوانین و مقررات
دولت های مربوطه برای همۀ انواع سرمایه گذاری ها، مقررات وضع میکنند. فلزات گرانبها مانند طلا و نقره توسط کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده (CFTC) و ارزهای دیجیتال توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) تعیین مقررات می شوند. در واقع با در نظر گرفتن اینکه در کجا سرمایه گذاری میکنید، از حیث محافظت سرمایه گذاری در برابر فعالیتهای متقلبانه یا کلاهبرداری، «قانون و مقررات» موضوع بسیار مهم و حیاتی است.
سرمایه گذاری در فلزات گرانبها مانند طلا و نقره به دلیل سخت گیری قوانین برای این نوع سرمایه گذاریها می تواند امنیت بیشتری را نسبت به سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاران ایجاد کند.
از سوی دیگر مقررات مربوط به ارزهای دیجیتال هنوز در حال تحول است و قوانین مربوط به آن خیلی گسترده یا جامع نیست؛ از این رو آنها را در مقایسه با سرمایه گذاری در فلزات گرانبها کمی ریسکی تر می کند، زیرا حفاظت های کمتری در برابر تقلب و کلاهبرداری وجود دارد.
محدوده انتخاب
برای هر دوی این سرمایه گذاریها طیف وسیعی از انتخابها را خواهید داشت برای فلزات گرانبها ، می توان طلا، نقره، پلاتین و پالادیوم را نام برد. در فضای کریپتونیز طیف وسیعی از گزینه ها مانند بیت کوین اتریوم، ریپل، لایت کوین و غیره وجود دارد. هنگام تصمیم گیری در مورد نوع سرمایه گذاری که میخواهید انجام دهید، مهم است که محدوددی انتخاب را در نظر بگیرید. سرمایه گذاریهای مختلف سطوح مختلفی از ریسک و پاداش مرتبط با آنها دارند، بنابراین مهم است که قبل از تصمیم گیری آنها را ارزیابی کنید.
گزینههای متنوع سازی
مهم است که سبد سرمایه گذاری خود را به روش صحیح متنوع کنید. سرمایه گذاری در فلزات گرانبها و ارزهای دیجیتال دو موردی است که باید در نظر گرفته شود. طلا، نقره، پلاتین و پالادیوم را میتوان به شکل فیزیکی یا از طریق صندوقهای قابل معامله در بورس (ETF) خریداری کرد و با ایجاد پوششی در برابر تورم و حتی در زمان کاهش ارزش پول مزایای متنوعی را ارائه کرد که هر دو می توانند بر ارزش پول کاغذی تأثیر بگذارند.
از سوی دیگر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم، میتوانند با استفاده از فناوری بلاک چین و ماهیت غیر متمرکز خود سبد سرمایه گذاران را متنوع کنند. نکتۀ قابل توجه آن است که قیمتهای ارزهای دیجیتال نسبت به سرمایه گذاریهای سنتی بی ثبات تر هستند بنابراین هنگام سرمایه گذاری در این ارزهای دیجیتال تنوع بسیار مهم است.
دسترسی
نکتۀ مهم دیگر آن است که مطمئن شوید کدام یک از این گزینه ها برای شخص شما در دسترس تر است، زیرا ممکن است موارد دلخواه شما با گزینه هایی که برای شخص دیگری بهتر است متفاوت باشند فلزات گرانبها و کریپتو هم مزایا و هم معایبی به لحاظ دسترسی دارند.
وقتی صحبت از دسترسی به میان می آید، خرید فلزات گرانبها اغلب گران تر از ارزهای دیجیتال است، اما به دلیل شکل ملموس شان ممکن است دسترسی طولانی مدت به آنها آسان تر باشد. فلزات گرانبها همچنین دارایی فیزیکی هستند که به راحتی میتوانید در خانۀ خود از آنها نگهداری کنید یا بدون نیاز به فناوری یا تجهیزات خاص بین افراد منتقل میشوند. از سوی دیگر ارزهای دیجیتال معمولا از فلزات گرانبها در دسترس تر هستند، زیرا می توان آنها را به صورت آنلاین و تنها با چند کلیک خریداری کرد. این دارایی ها همچنین به هیچ نوع فضای ذخیره سازی نیاز ندارند و می توان آنها را از هر کجای دنیا با اتصال به اینترنت مدیریت کرد.
امنیت
علاوه بر موارد ذکر شده مهم است که به این فکر کنید که چگونه می توانید سرمایه گذاری خود را ایمن نگه دارید. فلزات گرانبها مانند طلا و نقره باید به طور ایمن در گاوصندوق یا صندوق امانات نگهداری شوند. کریپتونیز در برابر هک شدن آسیب پذیر است اما گزینههای امنیتی بیشتری نسبت به سرمایه گذاریهای سنتی ارائه میدهد چراکه میتوانید کوینهای خود را با خیال راحت در کیف پولهای ذخیره سازی سرد که به اینترنت متصل نیستند، ذخیره کنید. علاوه بر این اکنون بسیاری از صرافی ها برای امنیت بیشتر، احراز هویت دو مرحله ای را ارائه می دهند. در نهایت هم فلزات گرانبها و هم کریپتو، اگر به درستی ایمن نشده باشند، آسیب پذیر هستند، بنابراین مهم است که قبل از هر تصمیم سرمایه گذاری در مورد اقدامات امنیتی، بیشتر تحقیق کنید.
 
 
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.