یکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱

در صورت تصویب نهایی طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس، از همه معاملات طلا، ملک، ارز و خودرو مالیات گرفته می شود. این تازه ترین تصمیم مشترک دولت و مجلس است، اما از سوی دیگر طبق طرح مجلس، عایدی سرمایه حاصل از انتقال دارایی ها در مواردی مشمول مالیات نمی شوند که در این مطالعه میخوانید...

 

١. ملک مسکونی متعلق به اشخاص غیر تجاری بالای ۱۸سال که دوره تملک آن بیش از ۲ سال باشد و ملک مسکونی دیگری متعلق به اشخاص مذکور نباشد. هر شخص حقیقی به تعداد همسر و فرزند بالای ۱۸سال وی که ملک مسکونی به آنها تعلق ندارد، تا سقف ۴ملک با دوره تملک بیش از ۲ سال از مالیات موضوع این فصل معاف است؛ شرط برخورداری از این امتیاز، استفاده نکردن از معافیت مربوط به هریک از همسر و فرزند بالای ۱۸سال اشخاص فوق در ۵سال گذشته است. درصورتی که ملک مسکونی متعلق به اشخاص حقیقی صرفا شرط دوره تملک بیشتر از ۲سال را نداشته باشد، حکم معافیت موضوع این جزء درخصوص اشخاص مذکور هر ۵ سال یک بار جاری است.

٢. وسیله نقلیه دارای پلاک شخصی و متعلق به اشخاص غیر تجاری بالای ۱۸ سال که دوره تملک آن بیش از ۲ سال باشد و تنها وسیله نقلیه دارای پلاک شخصی متعلق به او باشد.

٣. نخستین معامله املاک پس از اخذ پروانه ساختمانی تاقبل از دریافت گواهی اتمام عملیات ساختمانی مشروط به اینکه بیش از ۴ سال از تاریخ اخذ نخستین پروانه ساختمانی نگذشته باشد و همچنین نخستین انتقال املاک پس از دریافت گواهی اتمام عملیات ساختمانی

۴. انتقال ماترک به صورت ارث.

۵. دارایی های متعلق به هر شخص حقیقی بالای ۱۸ سال به میزان فروش معادل ۲۰۰گرم طلای ۱۸عیار از مالیات موضوع این فصل معاف است؛ شرط برخورداری از این معافیت تا سقف مذکور، استفاده نکردن از این معافیت در سال گذشته است.

۶.اراضی با کاربری کشاورزی اعم از باغ ها و زمین های زراعی خارج از حریم شهری به استثنای باغ ویلاها؛ البته شرط استفاده از معافیت این بند، دوره تملک بالای ۳سال و زیرکشت بودن اراضی یادشده در حداقل ۳سال از دوره ۵ساله منتهی به تاریخ فروش است.

 

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.