یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱

پرداخت ارز برای هزینه های اقامت مقطع کارشناسی ارشد بمدت ۳۶ ماه (۳ سال) و دکتری ۶۰ ماه (۵ سال) و با سقف ۱۳ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها به صورت سالانه و با نرخ بازار متشکل ارزی که در سامانه معاملات الکترونیکی ارز به نشانی https://fsmarketrate.cbi.ir قابل  مشاهده است. انجام می شود. مقدار این مبلغ برای هر ترم جاری ماهانه ۱۰۰۰ یورو و در صورت وجود اعضای خانواده همراه به ازای هر نفر ماهانه ۵۰۰ یورو و تا سقف تعیین شده است. چنین تا سقف ۱۲ هزار یورو ارز برای مصارف شهریه به دانشجویان واجد شرایط پرداخت می شود. طبق نامه اداره سیاست ها و مقررات ارزی بانک مرکزی دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج از کشور و واجد شرایط برای دریافت ارز دانشجویی می توانند برای دریافت سهمیه ارز محسوب و به نرخ بازار متشکل ارزی نسبت به دریافت ارز دانشجویی اقدام کنند.

تمام دانشجویان مشغول به تحصیل به صورت تمام وقت و حضوری در خارج از کشور به شرط اینکه پذیرش آنها از دانشگاه مقصد بدون قید و شرط باشد مشمول دریافت ارز دانشجویی هستند.

 لازم به ذکر است دانشجویانی که از دانشگاه محل تحصیل بورسیه تحصیلی دریافت می کنند، مشمول دریافت ارز دانشجویی نیستند.

مهر خروج از کشور در گذرنامه متقاضی الزامیست و دانشجویانی که از دانشگاه محل تحصیل پذیرش گرفته اند و هنوز از کشور خارج نشده اند با اخذ وثیقه از دانشجو و یا خانواده به میزان ۲۰ درصد هم ارز ریالی ارز پرداخت شده می توانند اقدام کنند که آزاد سازی وثیقه موکول به تایید وزارتخانه مربوطه به شاغل به تحصیل بودن دانشجو و تایید صورت حساب دانشگاه محل تحصیل ، ظرف مهلت ۶ ماه از تاریخ پرداخت وجه است.

مدارک مورد نیاز جهت تخصیص ارز دانشجویی:

گواهی اشتغال به تحصیل به تاریخ روز و با سربرگ دانشگاه با قید رشته مقطع، تاریخ شروع دوره و ذکر عدم دریافت هر گونه کمک هزینه تحصیلی از دانشگاه، که به تایید سامانه تاک رسیده باشد، ویزای دانشجویی، آخرین مهر ورود و خروج از ایران در گذرنامه، ارائه فرم ۱۲۰ یا ۴۱ برای دانشجویان شاغل به تحصیل در آمریکا، برگه معافیت تحصیلی با کارت پایان خدمت برای | دانشجویان پسر، مدارک مورد نیاز برای دریافت ارز دانشجویی است متقاضیان واجد شرایط دریافت ارز دانشجویی ابتدا باید در سامانه سجاد به نشانی https://portal.sahar.ir/4teconulary-exchanie-request مراجعه و ثبت نام کنند و پس از تائید کارشناس و با دریافت پیام اطلاع رسانی از طریق نشانی الکتریکی و یا پروفایل متقاضی در سامانه می توانند به بانک عامل مراجعه کرده و ارز دانشجویی را دریافت کنند.

نکاتی که باید به آنها توجه کنیم دریافت ارز دانشجویی تنها برای ترم جاری و به میزان سابقه ثبت شده در گواهی اشتغال به تحصیل امکان پذیر است و همچنین دانشجو برای هر ترم ۶ ماهه ۴۵ روز مجاز به اقامت در ایران است و اگر مدت اقامت دانشجو از این مدت بیش تر باشد ارز دانشجویی به آن تعلق نمی گیرد در صورت عدم حضور دانشجو، پدر و مادر دانشجو بدون وکالت و سایر بستگان و دوستان با وکالت محضری در داخل کشور می توانند دریافت ارز دانشجویی را پیگیری کنند دریافت ارز دانشجویی برای دانشجویان مقطع لیسانس، در صورتی که قبل از  ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ دانشجو بوده و در حال تحصیل باشند، صرفا بابت ترم تحصیلی جاری و ترمهای تحصیلی آتی آن ها امکان پذیر است متقاضیان می توانند برای دریافت ارز همراه بعد از تایید درخواست در سامانه توسط کارشناس با مراجعه به بانک در مورد ارز همراه از بانک کسب تکلیف کنند.

حال جهت دریافت ارز تخصیصی از صرافی ها چه مدارکی نیاز می باشد؟

  •  همراه داشتن مدارک احراز هویت
  • داشتن شماره موبایل به نام شخص
  • اصل تائیدیه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا اصل تائیدیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با درج میزان ارز

 

 

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.