سه شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۱

حاج محمدحسین مهدوی امین الضرب فرزند حاج محمد حسن امین الضرب، نماد تجارت مدرن ایرانی، در شب ششم محرم الحرام ۱۳۸۹ مجری در تهران متولد شد تحصیلات ابتدایی خود را نزد معلمین خصوصی آغاز کرد. فقه و اصول فلسفه را در حد سطح تحصیل کرد و ریاضیات و تاریخ و جغرافیا را فرا گرفت، زبان فرانسه را نیز به خوبی آموخت و در مدتی که پدرش میزبان سیدجمال الدین اسد آبادی بود، زبان عربی را به طور کامل از سید فرا گرفت.

 

 

در شانزده سالگی کار خود را در تجارتخانه پدر آغاز کرد و چند سفر کوتاه به اروپا رفت.  پدرش از تاجران درجه اول تهران و مسئول ضرب سکه های ناصرالدین شاهی بود و خانواده اش دارای نفوذ سیاسی فراوانی بود و همیشه مسدر امور عام المنفعه بودند و همیشه بخاطر شغل آنها و نفوذشان دشمنان بسیاری داشتند که سعی میکردند به آنها اتهام اختلاس بزنند. بعد از اینکه فرابخانه به طرز جدید در ایران تاسیس گردید. ناصرالدین شاه در سال ۱۳۰۰ ه.ق ریاست آن را به امین الضرب واگذار کرد و عایدات آن که سالیانه ۲۵ هزار تومان بود جزء عایدات مالیه مملکت محسوب می گردید.
 
در اوایل سلطنت مظفرالدین شاه، اموال پدرش را به علت تقلب در پول سیاه توقیف کردند، محمدحسین به تسویة حساب پدر پرداخت و او را از زندان آزاد کرد پس از مرگ  پدر، مورد توجه مظفرالدین شاه قرار گرفت و ملقب به امین الضرب شد او که طرفدار حکومت قانون بود، در دوران انقلاب مشروطه از مشروطه خواهان حمایت کرد و حامی مالی آنان بود و در مجلس اول به نمایندگی مجلس شورای ملی از سوی تجار انتخاب و عهده دار نیابت مجلس شد. او در معاملات تجاری به سرعت پیشرفت می کرد تا جایی که حتی پیشنهاد تاسیس بانک ملی را به مظفرالدین شاه داد.

در سال ۱۳۳۸ قمری به همراه عده ای از تجار هیات اتحاد تجار را تشکیل داد و ریاست آن را بر عهده گرفت. پس از کودتای سوم اسفند ۱۳۹۱ به دستور سپد گیاه دستگیر شد و به زندان افتاد پس از سقوط سید ضیا، از زندان آزاد و در دوره های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورا و مجلس موسسان به نمایندگی برگزیده شد. امین الضرب صاحب نخستین کارخانه برق تهران بود و به همین دلیل به امین الضرب «پدر برق ایران» لقب داده اند. همچنین برای نخستین بار کارخانه ذوب آهن را به ایران آورد. وی تاجی مشروطه خواه و تجدد الطلب بود و مهمترین یاد گار او تلاش برای توسعه تجارت بخش خصوصی است. او در اواخر عمر به بیماری قند مبتلا شد و برای معالجه به پاریس رفت، پس از چندی به تهران بازگشت و در تاریخ ۲۶ آذرماه ۱۳۱۱ دار فانی را وداع گفت.

ماندگارترین یادگار او، تاسیس اتاق بازرگانی تهران است که در حال حاضر با عنوان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران ۸۴ سال قدمت دارد. از خدمات و تاسیساتی که امین الضرب به وجود آورد می توان به این موارد اشاره کرد؛
  •  ایجاد خط راه آهن بین محمود آباد و آمل ۱۴۰۸ق 
  • احداث کارخانه برق و احداث کارخانه بلورسازی ۱۳۰۵ق
  • تأسیس کارخانه چینی سازی در تهران 
  • ایجاد کارخانه ابریشم تایی و ابریشم بافی 
  • بنای کاروانسرای حسن آباد میان راه تهران-قم 
  • ساخت راه افجه به تهران 
  • پیشنهاد تاسیس بانک در ۱۳۹۶ق 
  • اقدام مهم دیگر او پیشنهاد احداث اولین کارخانه ذوب آهن ایران در ۱۳۰۴ ق بود که امتیاز آن را از شاه گرفت. اما موفق به اجرای آن نشد.
 
نظرات کاربران

محمدپور در چهارشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۱ :   ارسال پاسخ
سلام
خسته نباشید و از مطالعه زندگینامه مرحوم امین الضرب بهره بردم.
موفق باشید

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.