دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
در مفهوم مالی به احتمال اختلاف میان بازده مورد انتظار و بازده واقعی ریسک گفته می شود. این انحراف بازده می تواند مثبت یا منفی باشد، هر اندازه احتمال عدم موفقیت در اسرمایه گذاری بیشتر باشد، در اصطلاح گفته می شود که ریسک سرمایه گذاری بیشتر خواهد بود. اصل ثابتی در سرمایه گذاری وجود دارد مبنی بر اینکه سرمایه گذار از ریسک و خطر گریزان و به سمت بازده و سود تمایل دارد؛ به همین خاطر است که سرمایه گذاران ریسک گریز از ورود سرمایه خود به جایی که خطر و ریسک وجود دارد یا افق نامشخصی در برابر سود و اصل سرمایه شان هست، امتناع می کنند.
کنترل یا اداره ریسک
ساده ترین شیوه مدیرت ریسک، کنترل و اداره ریسک" است. استراتژی کنترل و اداره ریسک" به این صورت است که فرد، ریسک را می پذیرد و با فعالیت هایی مانند سرمایه گذاری در دارایی های بدون ریسک و یا انبار کردن مواد اولیه مورد نیاز، خود را در برابر نوسانات قیمت، ایمن می کند یا از ابزارهای فیزیکی مثل نصب دوربین کنترل نامحسوس و ... استفاده می کند.
حذف یا کاهش ریسک
استراتژی "حذف و کاهش ریسک در پوشش ریسک، مدیریت ریسک با سرمایه گذاری در سایر دارایی های فیزیکی و مالی انجام می شود. به عبارت دیگر، زمانی که سرمایه گذار پرتفوی تشکیل میدهد، در حقیقت برای کاهش و یا حذف ریسک تلاش می کند ریسک پذیری و ریسک گریزی به معنای به استقبال ریسک رفتن و از ریسک فراری بودن نیست ریسک گریزی به این معناست که افراد ریسک گریز در ازای پذیرش یک واحد ریسک بیشتر، بازدهی بیشتری نسبت به یک واحد ریسک پذیرفته شدۀ قبلی توقع دارند. ریسک گریزی را می توان اینطور بیان کرد که سرمایه گذاران طرح های مخاطره آمیز را نمی پذیرند مگر آنکه بازده مورد انتظار طرح خیلی زیاد باشد. ریسک پذیری به این معناست که افراد ریسک پذیردر ازای پذیرش یک واحد ریسک بیشتر، بازدهی کمتری نسبت به یک واحد ریسک پذیرفته شده قبلی توقع دارند.
استراتژی انتقال ریسک
هر فرد سرمایه گذار به قصد کسب بازده، سرمایه گذاری میکند اگر گزینه سرمایه گذاری،ریسکی باشد و فرد سرمایه گذار از استراتژی انتقال ریسک استفاده کند، در اصل کلیه منافع و مضرات حاصل از سرمایه گذاری را به فرد یا نهاد دیگری منتقل میکند مانند زمانی که از انواع بیمه نامه ها استفاده میکند
استراتژی تسلیم ریسک
زمانی که ریسک سرمایه گذاری بسیار بالاست، انتخاب استراتژی تسهیم ریسک ، بهترین استراتژی خواهد بود استراتژی "تسهیم ریسک بسیار شبیه به "استراتژی انتقال ریسک" است با این تفاوت که در انتقال و ریسک، کلیه ریسک به دیگران منتقل میشود و خود سرمایه گذار از  مزایا و مضرات پذیرش ریسک منفعت و ضرری را نمی برد، اما در استراتژی" تسهیم ریسک"، خود نیز در بخشی از ریسک ، مزایا و مضرات با دیگران شریک می شود.

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.