سه شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱

پولشویی چیست؟

 

پولشویی همان طور که از نام ان پیداست در لغت به معنای شستن پول های کثیف است. پولشویی به این معناست که فرد و یا گروهی پولی را از راه نامشروع و غیر قانونی به دست می اورند و ان پول را به طرق های مختلف وارد بازار و نظام مالی می کنند. پولشویی جرم است پس شامل مجازات هایی هم طبق قوانین حاکم بر کشور می شود.

علت پولشویی

 پول شویی به دو دلیل صورت می گیرد :

یکی این که منبع اصلی پول ناشناس بماند و علت دوم ان نیز ممکن است برای فرار از مالیات باشد.پولشویی جز جرم های فرعی محسوب می شود زیرا هدف ان پنهان کردن جرم اصلی است جرم اصلی ممکن است قاچاق مواد،رشوه،اختلاس و یا سایر کارهای غیر قانونی باشد که به واسطه پولشویی می تواند مبهم شود.

آثار پول شویی بر اقتصاد

  •  تخریب بازارهای مالی
  •  فرار سرمایه به صورت غیرقانونی از کشور
  • ورشکستگی بخش خصوصی
  •  کاهش بهره وری در بخش واقعی اقتصاد
  •  افزایش ریسک خصوصی سازی
  •  بی ثباتی در روند نرخهای ارز و بهره
  •  توزیع نابرابر درآمد

راه های پیشگیری از پول شویی

روش های بسیار زیادی برای مقابله با پولشویی وجود دارد که این روشها عبارتند از:

  • نظارت بسیار دقیق بر فعالیت شبکه بانکی و سایر مؤسسات اعتباری و مالی غیربانکی
  •  کارآمد سازی هرچه بیشتر نظام مالیاتی و حساسیت بیش از بیش اقتصاد ملی نسبت به مشروع بودن ارز حاصل شده از فعالیتهای داخل و خارج از کشور

قوانین مربوط به پولشویی

وضعیت پول شویی در ایران

1-اگر فرد اموالی را که از جرم به دست اورده است به اموال دیگر تبدیل کرده باشد باید همان اموال و یا مانند ان از اموال شخص مجرم ضبط خواهد شد.

2-افرادی که یک جرم اصلی را مرتکب می شوند و برای مبهم کردن جرم اصلی از پولشویی استفاده می کنند، هم برای جرم اصلی مجازات خواهند شد و هم برای عنوان پولشویی قوانین مربوطه برای ان ها اعمال خواهد شد.حال اگر افرادی که جرم پولشویی را انجام می دهند درجرم منشا دخالتی نداشته باشند فقط به مجازات پولشویی گرفتار خواهند شد.

4-اگر افراد حقوقی مرتکب این جرم شوند علاوه بر مجازات های تعیین شده برای پولشویی که به ان اشاره شد به جزای نقدی معادل دو یا چهار برابر مبلغ پولشویی محکوم خواهند شد.

قوانین بین المللی مبارزه با پول شویی

به منظور مبارزه با این جرم، سازمان بین المللی با همکاری 29 کشور عضو به نام FATF با وضع قوانینی، سعی بر مبارزه با جرم پول شویی در دنیا دارد که شامل 40 ماده است. دستورالعمل اجرایی اتحادیه FATF به صورتی نوشته شده است که هم قابل اجرا توسط کلیه اعضا باشد و هم اینکه مبادلات پولی قانونی کشورهای عضو را محدود نکند و مانع توسعه اقتصادی کشورها نشود. کشورهای عضو FATF عبارتند از:

قانون تراول FATF برای ارز های دیجیتال چیست؟ - جنبل

آرژانتین، استرالیا، اتریش، بلژیک، برزیل، کانادا، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، هنگ کنگ، سوییس، ایسلند، ایرلند، ایتالیا، ژاپن، لوکزامبورگ، مکزیک، هلند، سوئد، نروژ، پرتقال، سنگاپور، اسپانیا، نیوزلند، ترکیه، انگلستان، آمریکا و دو سازمان بین المللی یعنی اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس

 

 

 
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.