پنجشنبه ۹ تیر ۱۴۰۱
تفاوت بین سکه امامی۸۶ و سکه بهار آزادی چیست؟ 
 
۱) تفاوت در طرح
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ضرب سکه طی سال‌های مشخصی به دو صورت انجام گرفت و با طرح‌های مختلفی عرضه شد.
-سکه طلای طرح قدیم سکه‌ای است که از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۷۰ ضرب شده و با نام طرح قدیم معروف است. دو طرف این سکه با طرح‌هایی تزیین شده که یک طرف آن نام حضرت علی (ع) (به صورت سه بار تکرار نام علی با خط تزیینی و به صورت یک شش ضلعی) همراه با عبارت “بانک ملی ایران” حک شده است. روی دیگر سکه طرح قدیم هم تصویری از بارگاه امام رضا (ع) و جمله “اولین بهار آزادی” وجود دارد.
-نوع دیگر سکه بهار آزادی، سکه طلا طرح جدید یا سکه امامی ۸۶ است. این نوع سکه از سال ۱۳۸۶ ضرب و وارد بازار طلا و سکه شد. تصویر یک روی سکه تمام بهار جدید، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران یعنی امام خمینی (ره) را نشان می‌دهد و روی دیگر سکه به تصویر بارگاه امام رضا (ع) مزین شده است.
 
2)تفاوت در قیمت
در گذشته نرخ این دو سکه، یعنی سکه طرح جدید (امامی) و سکه طرح قدیم در بازار هم نزدیک بود. ولی درحال حاضر فاصلۀ قیمتی بین این دو سکه بیشتر شده و هم چنان سکه طرح قدیم ارزان تر از سکه طرح جدید است و دلیل آن وجود حباب قیمتی در سکه امامی 86 است.
 
3)وزن سکه بهار آزادی چقدر است؟
وزن سکه بهار آزادی چه طرح امامی باشد و چه طرح قدیم، هیچ فرقی با هم ندارد. هردونوع سکه طلا با وزن ۸/۱۳۹۵۸ گرم و عیار ۹۰۰ در هزار ضرب می‌شود.
 
نظرات کاربران

سلطانی در جمعه ۹ دی ۱۴۰۱ :   ارسال پاسخ
خود فروشنده ها وبازاریان طلا می‌گویندسکۀ امامی(بعداز 86) با سکۀ قبل از 86 فرق دارد وسکه بعد از 86 قیمتش بیشتر است حتی در اینترنت هم که سرچ میکنی این را به عینه مشاهده می کتی. ما نمی دانیم چرا وعلتش چیست در صورتی که وزن واندازه آنها باهم برابر است

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.