چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶

خطر تبدیل ارز خارجی موقعیتی است که طبق آن ارزش سرمایه به دلیل تغییرات در نرخ تبدیل ارز کاهش می یابد. در حالی که صادرکنندگان و واردکنندگان اغلب زمانی که کالاهای خود را با آن سوی دریا مبادله می کنند با خطر تبدیل ارز خارجی مواجه می شوند، اغلب بر سرمایه گذاران بین المللی تاثیر می گذارد.

برای مثال، یک سرمایه گذار آمریکایی اوراق قرضه ای را از یک شرکت ژاپنی تهیه می کند که بهره را به ین پرداخت می کند. اگر نرخ تبدیل 1 به 1 باشد، پرداخت بهره در هر دو واحد پول یکسان است. پرداخت شرکت آمریکایی به ین برابر با مقداری است که به دلار دریافت کرده است.

اما باید گفت که قدرت دلار در رابطه با ین و نرخ تبدیل 1 به 90 شده است. پرداخت بهره به ین اکنون فقط برابر با 90 سنت از دلار آمریکا استسرمایه گذاران همچنین زمانی با خطر تبدیل ارز خارجی مواجه می شوند که به علت تغییر وارونه در نرخ نرخ تبدیل، موضع معاملاتی خرید یا فروش را با ضرر  به ارز خارجی می بندند.

اگرچه  خطر تبدیل ارز خارجی مقوله ای است که باید مورد توجه سرمایه گذاران خارجی قرار گیرد اما همیشه موردی منفی نیست. زیرا گاهی تبدیل های خارجی برای یک سرمایه گذار در زمانی که ارز خارجی قوی تر از ارز داخلی می شود نتایج مثبت دارد.

 

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.