یکشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۱

بررسی شاخص مدیران خرید آبان ماه ۱۴۰۱

مختصری از "شاخص مدیران خرید"
شامخ (PMI) ، یک شاخص بسیار با اهمیت اقتصادی است که می تواند به روشنی نمایانگر وضعیت رونق و رکود در بخش های مختلف یک اقتصاد باشد. این شاخص تحت عنوان شاخص ارزیابی مدیران خرید، در بسیاری از کشورهای توسعه یافته دنیا با تواتر ماهانه منتشر می شود. لازم به ذکر است که این شاخص از طریق اطلاعات حاصل از پرسشنامه ای که بین مدیران شرکتهای بخشهای مختلف اقتصادی توزیع میشود ، محاسبه می گردد و از این رو می توان آن را کاملا برخاسته از بطن اقتصاد روز کشور دانست.
 
شامخ آبان ۱۴۴۰۱
شاخص مدیران خرید (شامخ) برای کل اقتصاد در آبان ماه با کاهش ۳/۸ واحدی به زیر ۵۰ واحد رسید و کمترین میزان خود در ۷ ماه اخیر را ثبت کرد؛ این آمارها بدین معناست که اقتصاد به ویژه در غیاب بخش صنعتی درگیر رکود قابل توجهی است . تنها صنعت با ثبت شامخ ۵۳/۴۹ واحدی ، مانع از ثبت رکود بالا در آبان ماه شد و شامخ کل اقتصاد را در رقم ۴۳۷/۳۹ واحد نگاه داشت. از سوی دیگر بخش های ساختمان، کشاورزی و خدمات عاملان تعمیق رکود پاییزی اقتصاد هستند.
 
 
 
بیم و امیدها در ماه آتی
رکود شامخ در آبان ماه در حالی است که شاخص انتظارات در خصوص میزان فعالیت اقتصادی در ماه آینده نیز عد۵۴/۶۳۵ واحد را ثبت نموده است. این بدان معناست که فعالان اقتصادی انتظار کاهش فعالیت ها به ویژه در بخش ساختمان را در ماه آینده دارند. البته فعالان بخش صنعت به بهبود جزئی فعالیت ها در این بخش امیدوارند.
 
 
چرا رکود اقتصادی در کشور عمیق تر شده است؟
  • علل مطرح شده توسط مدیران از این قرار است:
  • افزایش هزینه های تولید افزایش قیمت مواد اولیه، انرژی و قطعات یدکی
  • مسائل اجتماعی و نارضایتی ها که بر فروش آثار منفی داشته اند
  • روند صعودی نرخ ارز
  • افزایش هزینه مواد اولیه داخلی که منجر به استفاده صنایع وابسته (فولادی) از محصولات وارداتی شده است.
  • اختلال در اینترنت باعث کاهش فروش در برخی صنایعی چون چوب کا ، کاغذ و مبلمان شده است.
صنایع برنده و بازنده در آبان ۱۴۰۱
مطابق بررسی شاخص مدیران خرید طی ماههای اخیر گروههای صنایع فلزی و وسایل نقلیه و قطعات بهترین وضعیت را در میان سایر صنایع داشته اند. پس از این دو گروه صنایع چوب کاغذ و مبلمان، لاستیک و پلاستیک، ماشین سازی و لوازم خانگی گزارش دهنده بهبود فعالیتهای خود طی آبان ماه بوده اند. اما شامخ گروه فرآورده های نفت و گاز تغییر ناچیز وضعیت کسب و کارها را نشان می دهد. گروه های شیمیایی کانی های غیر فلزی و نساجی در آبان ماه کاهش اندکی را تجربه کرده اند. افت قابل توجه کسب و کارهای گروه صنایع غذایی و تداوم وضعیت وخیم کسب و کارهای صنعت پوشاک و چرم و تداوم قعرنشینی این گروه در میان گروه های صنعتی مورد بررسی، از دیگر مواردی است که گزارش آبان ماه برایمان روشن می کند

 

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.