شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶

در حالی که سیاست های غیرقابل پیش بینی ترامپ در ۱۰۰ روز نخست ریاست جمهوری اش نتوانسته است قیمت طلا را به رکوردهای پیش از انتخابات نوامبر آمریکا بازگرداند، برخی تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که روند صعودی قیمت طلا به زودی متوقف خواهد شد.

قیمت طلا در جمعه قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به 1305 دلار رسیده بود و پس از برگزاری انتخابات آمریکا قیمت طلا تا 22 دسامبر با افت 13 درصدی روبرو شد. البته قیمت طلا پس از حمله موشکی آمریکا به سوریه و افغانستان تا مرز 1290 دلار در هر اونس افزایش یافت ولی پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بار دیگر تا سطح 1263 دلاری کاهش یافت.

برخی تحلیلگران اقتصادی پیش بینی می کنند که روند نزولی قیمت طلا طی ماه های آینده تحت تاثیر بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا، سیاست های پولی فدرال رزرو کاهش نرخ تورم و افزایش بهره اوراق قرضه، ادامه خواهد یافت.

بانک گلدمن ساش در تازه ترین گزارش خود پیش بینی کرده است که قیمت طلا تا سه ماه آینده به کمتر از 1200 دلار خواهد رسید.

تحلیلگران بر این باورند که تقویت ارزش دلار و کاهش نرخ تورم در آمریکا می تواند فشار زیادی را بر قیمت جهانی طلا وارد کند.

فدرال رزرو آمریکا در ماه مارس نرخ بهره را افزایش داده و به نظر می رسد تا پایان امسال 2 بار دیگر نرخ بهره را افزایش خواهد داد. فدرال رزرو ظاهرا قصد دارد طی سال 2018 نیز نرخ بهره را 3 بار افزایش دهد.

نرخ تورم آمریکا طی ماه گذشته برای نخستین بار از فوریه 2016 میلادی کاهش یافته است. ارزش دلار آمریکا نسبت به سال 2011 میلادی بیش از 30 درصد رشد داشته است.

جان استفنسون تحلیلگر ارشد اقتصادی گفت: شکی نیست که ترامپ غیر قابل پیش بینی است. ولی علی رغم سیاست های ترامپ، اوضاع اقتصادی آمریکا خوب و باثبات است. در چنین شرایطی بعید است روند صعودی قیمت طلا ادامه یابد، مگر اینکه جنگ هسته ای در شبه جزیره کره آغاز شود. این مساله می تواند قیمت جهانی هر اونس طلا را تا 1350 دلار افزایش دهد.

به نوشته طلا،موسسه گلدمن ساش افزود: رشد اقتصادی باثبات آمریکا و تبعات افزایش نرخ بهره واقعی می تواند موجب کاهش بیشتر قیمت طلا شود.پیش بینی می شود فدرال رزرو آمریکا تا سپتامبر 2 بار دیگر نرخ بهره را افزایش دهد.

البته آدریان دی تحلیلگر برجسته اقتصادی بر این باور است که قیمت طلا حتی در صورت افزایش نرخ بهره فدرال رزرو نیز با افزایش روبرو خواهد شد چرا که نرخ بهره هنوز تا رسیدن به نرخ تورم در آمریکا فاصله دارد. وی پیش بینی کرده است که قیمت طلا تا پایان امسال به 1400 دلار خواهد رسید.

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.